вторник, 2 февраля 2016 г.

                 Зеленодольська        загальноосвітня школа № 2
                                    І – ІІІ ступенів






             Інтелектуальної гри
« Ми нащадки твої , Тарасе»



                  Між учнями 7 – А і учнями 7 – Б класів




                      Розробку  підготувала і провела
            учитель української мови та літератури
Зеленодольської загальноосвітньої школи № 2 І-ІІІ ступенів Апостолівського району Дніпропетровської області
                   Стародуб Лідія  Анатоліївна


                   2014 -  2015 навч.рік

Мета :
навчальна: поглиблювати знання про Тараса Шевченка, інтерес до вивчення української мови й літератури,
розвивальна: розвивати потяг до знань, бажання примножувати свій інтелектуальний набуток;
 розвивати соціальну (вміння працювати в команді, колегіально приймати рішення), комунікативну й полікультурну компетентності учнів;
виховна: виховувати відповідальність, товариськість, любов до рідної мови, бажання вивчати її впродовж життя.
Обладнання : картки із завданнями до конкурсів, мультимедійна презентація до гри із назвами конкурсів, квітки, метелики, сонце й хмарка для колажу, географічні карти України, збірка «Кобзар» Т. Шевченка.
Підготовчо-організаційна робота
1.підготовка приміщення для проведення гри:
гра проводиться в  шкільному музеї народознавства, 2.формування команд гравців по 7 учнів з кожного класу, які придумують собі назву команди , девіз;
3. визначення складу журі:
членами журі можна запросити вчителів-філологів, педагога-організатора, бібліотекаря.
                      Хід гри
Вступне слово ведучої – учителя української мови й  
літератури.Учитель української мови й літератури.
Сьогодні, напередодні дня народження Великого Кобзаря, вам, любі діти, випала щаслива нагода взяти участь в інтегрованій інтелектуальній грі-змаганні «Ми нащадки твої , Тарасе!».
І. Мотиваційний момент: Чого ви чекаєте від гри? Починаймо літературно-мовну гру!
ІІ. Презентація команд та журі.
У грі беруть участь дві команди. Учитель представляє склад команд , а учасники – презентують гасло.
ІІІ. Представлення журі.
Сьогодні вас будуть оцінювати компетентні члени журі (учитель називає їхні прізвища та імена).
ІV. Власне гра.
1 конкурс  « Шляхами Тарасового життя» -вікторина - кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Треба трохи розім'ятися,
Щоб у грі цій позмагатися,
Ось розминка – вікторинка,
Будь уважним, не зівай
І хутчіш відповідай!
Командам ставиться запитання, на обговорення якого відводиться 15 секунд.
Запитання вікторин1.  Хто сказав: « Він був сином мужика і став володарем в царстві духа!» І. Франко.
2.      Які слова – аргументи знаходив  малий Тарас хлопцям, щоб не чіпали птахів? ( Вони так гарно співають, їм боляче).
3.      Про кого були сказані такі слова? « Цей перший деспот, на котрого я наткнувся в моєму житті,  вселив у мене презирство на все життя і огиду до всякого насильства однієї людини над іншою». Дяк
4.      З якою метою пан Єнгельгард віддав Шевченка у науку до художника Ширяєва?
5.      Куди вирішує віддати гроші Шевченко, за успіхи у навчанні? Брату Микиті
6.      Перебуваючи в Україні Шевченко любив сидіти над …..?( Дніпром)
7.      Чого мені тяжко, чого мені нудно? Чого серце плаче, ридає , кричить? Який художній засіб використано в цих рядках? Метафора
8.      В якому товаристві приймав участь Т.Г. Шевченко?
9.      Яку ідею пропагувало Кирило-Мефодіївське товариство? Слов’янське єднання
10.   У якого письменника Т.Г. був на весіллі свідком?
11.   З якого часу у Т.Г. на обличчі не з’являлася посмішка? Не одружився, відчув самотність .
12.   Яка найвища державна нагорода в царині літератури?
2 конкурс капітанів. «Іти за Шевченком – це іти попереду» Змістовна розповідь оцінюється 5 балами.
Розповіді – твори – роздуми
3 конкурс – «Географічна подорож» оцінюється 5 балами.
Буває, що без алфавіту
Не можна подорож здійснити.
Абетку українську пригадайте –
Мандрівку Україною складайте!
Командам треба скласти маршрут  Шевченка географічної подорожі Україною
4 конкурс – «Загадка художника» оцінюється 1  бал за правильну відповідь. ( вболівальникам)
У малюнках – заховалася мова,
А точніше, фразеологія чудова.
Вислови цікаві треба пригадати
Загадки художника швидше відгадати!
Демонструю на екрані через мультимедійний проектор ілюстрації до фразеологізмів. Командам треба по черзі розгадати п'ять фразеологізмів сучасної української мови, зображених на малюнках, пояснити значення:
   
    пекти раків, ангельське терпіння, робити великі очі,
ловити гав, ахіллесова п’ята , прикусити язика, сісти на голову, сісти в калюжу.
5  конкурс – Пісня  
6 конкурс «Літературна кухня» кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
У літературній кухні
Шаради треба відгадати,
З частинок слово слід зібрати
Й Шевченкову поезію назвати.
Вболівальники по черзі відповідають.Учитель зачитує завдання. На його виконання відводиться 1 хвилина. Після відведеного часу команда називає зашифрований у шараді поетичний твір Т. Шевченка .Мовні шаради – назви творів Т. Шевченка
1.Перше слово – прийменник,
Друге – застаріле слово (архаїзм), якому зараз відповідає слово «район»,
У цілому – назва твору Т. Шевченка, який перекладений на багато мов світу, і це слово – іменник другої відміни.
Відповідь – «Заповіт».
2.Перше слово – вказівна частка,
Друге – прийменник,
Третє – шоста нота,
У цілому – назва балади Т. Шевченка, і це слово – іменник першої відміни.
Відповідь – «Тополя».
Перше слово – прийменник,
Друге слово – синонім до слова «звання» із трьох літер,
Третє слово – прийменник,
У цілому назва балади Т. Шевченка, якою відкривається «Кобзар», і це іменник І відміни.
Відповідь – «Причинна».
3.Перше слово – синонім до слова ліс,
Друге слово – українське «так» - російською мовою,
Третє слово – назва червоної польової квітки у множині,
У цілому – назва поеми Т. Шевченка на історичну тему, і це іменник І відміни множини.
Відповідь – «Гайдамаки».
7 конкурс «Лінгвоматематика»- правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Математика і мова, здається, несумісні,
Щоб заперечити цю думку, ми навмисне,
Завдання з нелегких дібрали
І «Лінгвоматематика» його назвали.
Командам треба на одержаних картках поєднати поширені математичні терміни іншомовного походження з їхніми українськими відповідниками. Час виконання –3
хвилин.Завдання для першої команди Завдання для другої команди
Перпендикуляр – Простопад
Вертикаль – Прямовис Циркуль – Колорис
Піраміда – Гостриця Куб – Трикрат
Діаметр – Поперечник Нуль – Оник
Квадрат – Двократ Горизонтальний – Поземний
Після відведеного на виконання часу команди по черзі зачитують результати виконання завдання і додають до колажу квіточку.
8 конкурс « То не українець , якщо не любить смачно попоїсти » Показуха
Підбиття підсумків гри. Визначення й нагородження переможців.      Так, мова наша – як квітка барвиста, мова наша – така пломениста, мова наша в пісні красиво бринить, чарує красою, дивує багатством і новизною! Така в нас мова розмаїта! Тож, щоб розквітала вона й далі, любімо її, леліймо її, доглядаймо її! І сьогоднішня інтелектуальна гра – підтвердження того, що ви готові до цього!
V. Підбиття підсумків гри.
Заключне слово вчителя української мови та літератури.


Комментариев нет:

Отправить комментарий